2016年6月6日月曜日

虹色のキリストへの祈り

Lesbian author Kittredge Cherry and gay theologian Patrick S. Cheng wrote the Rainbow Christ Prayer based on the seven models of the queer Christ from Cheng’s book “From Sin to Amazing Grace : Discovering the Queer Christ.”

We thank to Kitt for having proposed us to translate it into Japanese. We enjoyed much our works. We thank also to Patrick for having answered to our questions regarding translations. We thank of course to both of them for having made this wonderful prayer for LGBT+ people. And we thank to our friend Yoshiki Nakamura for having given us some useful suggestions that helped us to ameliorate our work.

Rainbow Christ Prayer
虹色のキリストへの祈り


1. Rainbow Christ, you embody all the colors of the world. Rainbows serve as bridges between different realms: Heaven and Earth, east and west, queer and non-queer. Inspire us to remember the values expressed in the rainbow flag of the lesbian, gay, bisexual, transgender, and queer community.

1. 虹色の主キリストよ,あなたは世のすべての色を表しています.虹は架け橋,天と地,東と西,差別される者とする者との架け橋です.わたしたち LGBTQ コミュニティの旗の虹色が何を意味しているかを,想い起こさせてください.

2. Red is for life, the root of spirit. Living and Self-Loving Christ, you are our Root. Free us from shame, and grant us the grace of healthy pride so we can follow our own inner light. With the red stripe in the rainbow, we give thanks that God created us just the way we are.

2. 赤は命,精気の源.永遠の命に生きておられ,御自身を愛しておられる主キリストよ,あなたはわたしたちの源です.自己否定感からわたしたちを解放し,わたしたちが自身の内なる光に導かれることができるよう,健全な誇りを持つ恵みをお与えください.虹の赤のもとに,わたしたちを今あるように創造してくださったことを神に感謝します.

3. Orange is for sexuality, the fire of spirit. Erotic Christ, you are our Fire, the Word made flesh. Free us from exploitation, and grant us the grace of mutual relationships. With the orange stripe in the rainbow, kindle a fire of passion in us.

3. オレンジはセクシュアリティ,精気の炎.エロスの主キリスト,受肉なさった御ことばよ,あなたはわたしたちの炎です.相手を利用するだけの利己心からわたしたちを解放し,互いを思い合える恵みをお与えください.虹のオレンジのもとに,わたしたちのなかに情熱の炎をともしてください.

4. Yellow is for self-esteem, the core of spirit. Out Christ, you are our Core. Free us from closets of secrecy, and give us the guts and grace to come out. With the yellow stripe in the rainbow, build our confidence.

4. 黄色は自尊心,精気の核.何も隠さない主キリストよ,あなたはわたしたちの核です.こころを閉ざすことからわたしたちを解放してください.クロゼットから出る勇気と恵みをお与えください.虹の黄色のもとに,わたしたちに自信を持たせてください.

5. Green is for love, the heart of spirit. Transgressive Outlaw Christ, you are our Heart, breaking rules out of love. In a world obsessed with purity, you touch the sick and eat with outcasts. Free us from conformity, and grant us the grace of deviance. With the green stripe in the rainbow, fill our hearts with untamed compassion for all beings.

5. 緑は愛,精気の心.律法を超越した主キリストよ,愛によって律法を打ち壊すあなたは,わたしたちの心です.浄さに執着するこの世において,あなたは,不浄と見なされた病人たちに触れ,差別された者たちと食事をともになさいます.因襲からわたしたちを解放し,律法に縛られずにいる恵みをお与えください.虹の緑のもとに,わたしたちの心を,律法にとらわれずにあらゆる存在を思いやる気持ちで満たしてください.

6. Blue is for self-expression, the voice of spirit. Liberator Christ, you are our Voice, speaking out against all forms of oppression. Free us from apathy, and grant us the grace of activism. With the blue stripe in the rainbow, motivate us to call for justice.

6. 青は自己表現,精気の声.解放者である主キリストよ,あなたはわたしたちの声,あらゆる形の抑圧に対して抗議してくださいます.無力感からわたしたちを解放し,社会で行動できる恵みをお与えください.虹の青のもとに,正義を求めることができるよう,わたしたちを勇気づけてください.

7. Violet is for vision, the wisdom of spirit. Interconnected Christ, you are our Wisdom, creating and sustaining the universe. Free us from isolation, and grant us the grace of interdependence. With the violet stripe in the rainbow, connect us with others and with the whole creation.

7. 紫は真理を見る力,精気の知恵.つながり合ってくださる主キリストよ,万物を創造し,維持するあなたは,わたしたちの知恵です.わたしたちを孤立から解放してください.互いに支え合う恵みをお与えください.虹の紫のもとに,わたしたちと他の人々とをつなげてください.わたしたちを全被造界とつなげてください.

8. Rainbow colors come together to make one light, the crown of universal consciousness. Hybrid and All-Encompassing Christ, you are our Crown, both human and divine. Free us from rigid categories, and grant us the grace of interwoven identities. With the rainbow, lead us beyond black-and-white thinking to experience the whole spectrum of life.

8. 虹の六色は合わさり,ひとつの光を成し,万物の創造主の王冠となります.すべてを混ぜ合わせ,すべてを包み込む主キリストよ,人間にして神であるあなたは,わたしたちの王冠です.凝り固まったカテゴリーからわたしたちを解放し,ひとりひとりが多様である恵みをお与えください.虹のもとに,黒か白かを決めつける思考を超えて,多彩な命のすべての色を経験できるよう,導いてください.

9. Rainbow Christ, you light up the world. You make rainbows as a promise to support all life on Earth. In the rainbow space we can see all the hidden connections between sexualities, genders, and races. Like the rainbow, may we embody all the colors of the world ! Amen.

9. 虹色の主キリストよ,あなたは,万物を照らし,虹を,地球の全生命を支える約束の徴になさいます.虹色の空間のなかで,さまざまなセクシュアリティ,ジェンダー,人種の間の隠されたつながりが見えてきます.虹のように,わたしたちが世のすべての色を表すことができますように! アーメン.